Nieuws
KERKUILTJES GEBOREN IN GLABBEEK EN ZUURBEMDEwo 03 juni '26
In verschillende kerken in Glabbeek plaatste de Kerkuilwerkgroep Vlaanderen eind 2000 nestkasten voor de kerkuil. Dat gebeurde onder meer in de Sint-Niklaaskerk van Glabbeek en in de Sint-Catharinakerk van Zuurbemde.
En met succes! In beide kerktorens heeft een koppeltje kerkuilen zijn intrek genomen in de nestkast. Nog mooier nieuws: onlangs zagen vier jonge kerkuilen het levenslicht in Glabbeek en vijf in Zuurbemde. Een prachtig natuurmoment dat we jullie, samen met deze foto, niet wilden onthouden.
Wist je dat… het vroeger erg slecht ging met de kerkuil? Vooral het gebruik van insecticiden en herbiciden na de Tweede Wereldoorlog had een grote impact op de populatie. Dankzij het gebruik van minder schadelijke producten, het plaatsen van nestkasten én de aanwezigheid van voldoende voedsel, zoals muizen, gaat het de laatste jaren opnieuw beter met de kerkuil.
Meer op http://www.kerkuilwerkgroepvlaanderen.be
EEN NIEUW GELOOFSHOOFDSTUK VOOR 19 VORMELINGENdi 26 mei '26
Het vormsel is de hernieuwing van de doopbelofte en een bijzonder moment in het geloofsleven van jonge mensen. Op zaterdag 9 mei 2026 vond om 10.30 uur in de Sint-Niklaaskerk van Glabbeek de vormselviering plaats voor 19 meisjes en jongens uit de parochies Attenrode, Bunsbeek, Glabbeek, Kapellen, Wever en Zuurbemde.
De viering werd voorgegaan door vormheer priester-deken Luc Van Hilst, samen met priester Luc Thiry en diaken Marc Jacobs.
Sinds september 2025 gingen de catechisten Ingrid, Liesbeth en Gert samen met deze boeiende en leergierige jongeren op weg. Tijdens verschillende catechesemomenten groeiden de vormelingen toe naar deze feestelijke dag, waarop zij bewust hun doopbelofte hernieuwden.
Tijdens de eigenlijke vormselritus werden de vormelingen de handen opgelegd door vormheer Luc. Daarna werden zij gezalfd met het heilig chrisma, dat onlangs door onze bisschop werd gezegend in de Sint-Romboutskathedraal van Mechelen.
Zoals olie alles doordringt en een blijvend teken achterlaat, zo wil ook Gods Geest ons doordringen en ons maken tot mensen die leven in warmte en verbondenheid met elkaar. Olie geeft kracht, maakt soepel en houdt mensen in beweging. Ze wordt geperst uit de vrucht van de olijfboom, een oud symbool van eeuwig leven.
Ook meter en peter, of andere naasten, kregen een bijzondere plaats in deze viering. Zij werden gevraagd om hun hand op de schouder van de vormeling te leggen. De handoplegging is door de eeuwen heen een teken van bescherming, nabijheid en zorg voor elkaar.
Na de viering kregen de kersvers gevormde meisjes en jongens nog enkele geschenkjes. Er werden foto’s genomen en nadien konden zij verder gevierd worden in hun familiekring.
Van harte proficiat aan deze 19 jongeren. Moge de Heilige Geest hen blijven sterken op hun weg en hen helpen om te groeien tot warme, gelovige en dienstbare mensen.
SAMANA KAPELLEN: OP WEG NAAR MARIAma 25 mei '26
Op woensdag 13 mei trok Samana Kapellen op bedevaart naar de mooie kapel van de Heinkensberg te Wever. Diaken Marc ging voor in de viering. Er werd samen gebeden en gezongen ter ere van Moeder Maria.
Daarna kon genoten worden van lekkere ijscoupes en nog een drank achteraf bij Brasserie ’99 in Molenbeek-Wersbeek. Het was weer een fijn samenzijn!
PROCESSIES IN ATTENRODE EN WEVERza 23 mei '26
Deze zomer trekken we opnieuw biddend en zingend door onze dorpen tijdens twee mooie processies.
Processie van Attenrode
Zaterdag 25 juli
Processie van Wever
Zaterdag 15 augustus
Iedereen is van harte welkom om mee te stappen, mee te bidden of langs de weg de processie te groeten. Samen houden we deze mooie traditie levend en verbinden we geloof, gemeenschap en dorpsleven.
Van harte welkom!

GLABBEEK ONDERWEG NAAR ONZE-LIEVE-VROUW VAN SCHERPENHEUVELvr 22 mei '26
Op zondag 17 mei vertrok om 5 uur ’s ochtends een mooie groep stappers vanuit Glabbeek richting Scherpenheuvel. Met de vlag van onze pastorale zone Sint-Franciscus Glabbeek fier in de lucht, werd het een frisse maar fijne tocht van 15 kilometer naar het bedevaartsoord. De miezerige regen deerde de deelnemers niet in het minst; de sfeer zat er goed in met leuke en boeiende gesprekken langs rustige landwegen met soms pittige heuvels.
Ondertussen vertrok er vanuit Glabbeek ook een klein groepje fietsers. Zij spraken iets later af, zodat ze nog net wat langer konden uitslapen.
Bij aankomst in de basiliek bleek er al heel wat bekend volk aanwezig te zijn, want uiteraard hadden ook veel mensen de auto genomen. De eucharistieviering begon om 8u30 en werd voorgegaan door onze eigen pastoor Luc en opgeluisterd door het zangkoor. Dankzij de lectoren uit de verschillende parochies werd het een bijzonder sfeervolle viering.
Na afloop werd een groepsfoto gemaakt voor de basiliek, waarna iedereen gezellig samen iets ging drinken. Zoals elk jaar vond elke stapper ook nu weer moeiteloos een plekje in de auto van een dorpsgenoot om veilig thuis te geraken.
Een warme dank aan pastoor Luc, de organisatoren en alle aanwezigen. Het was vroeg opstaan en een stevige wandeling, maar het werd opnieuw een prachtig geloofsmoment, een mooi blijk van devotie voor Onze-Lieve-Vrouw én een moment van diepe samenhorigheid. En, mooi meegenomen: het leverde weer heel wat verrassende en hartelijke ontmoetingen op.
Onze-Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel, tot volgend jaar!
EEN WARM MOMENT VOOR ALLE MOEDERSdo 21 mei '26
Op zondag 10 mei 2026 vierden we Moederdag tijdens de zondagsviering in de Sint-Niklaaskerk van Glabbeek.
In deze viering stonden we dankbaar stil bij alle moeders: bij hun liefde, zorg, geduld en nabijheid. We baden voor onze moeders en grootmoeders, voor allen die als een moeder zorg dragen voor anderen, maar ook voor moeders die hun kind moesten afgeven en voor vrouwen die kinderloos bleven. Voor moeders die overleden zijn. Moederdag is immers een dag van dankbaarheid, maar voor sommigen ook een dag met gemengde gevoelens of stil verdriet.
Aan het einde van de viering kregen alle vrouwen bij het verlaten van de kerk een klein geschenkje mee, als teken van waardering en verbondenheid.
Dank aan iedereen die deze viering mee heeft voorbereid en aan allen die aanwezig waren om samen te bidden, te vieren en dankbaar te zijn.

JAARLIJKSE KRUISPROCESSIE BRENGT GELOOF EN NATUUR SAMENdi 19 mei '26
Op dinsdagavond 12 mei 2026 sloegen FERM Glabbeek en de Pastorale Zone Sint-Franciscus opnieuw de handen in elkaar voor de organisatie van de tweede van de drie Kruisdagen. Naar jaarlijkse traditie organiseerden zij samen de Kruisprocessie.
Dit jaar werden de deelnemers hartelijk ontvangen bij Gaston en Monique Verlinden-Vandendriessche in de Torenstraat in Attenrode.
Onder een bewolkte hemel ging de processie omstreeks 19.15 uur van start. Al biddend en al zingend trokken de aanwezigen langs velden en weiden. Daarbij werd Gods zegen gevraagd over de vruchten van de aarde, over de dieren en over alle mensen die leven en werken in verbondenheid met de natuur.
Een goede oogst is immers niet alleen het resultaat van hard werk, zorgvuldige teeltkeuzes en de juiste bemesting. Ook het weer speelt een grote en onvoorspelbare rol. Net daarin worden we als mens herinnerd aan onze afhankelijkheid en richten we ons in vertrouwen tot God.
De gebedswandeling werd afgesloten met een viering, voorgegaan door diaken Marc en Gert en muzikaal ondersteund door enkele koorleden uit onze Pastorale Zone.
Na het plechtige moment bood FERM de deelnemers warme chocolademelk en een boterham aan. Zo werd de avond afgesloten in een warme en gezellige sfeer.
EEN MOMENT VAN GEBED EN VERBONDENHEID IN DE KAPEL VAN BOESLINTERma 18 mei '26
Maandag 11 mei om 19 uur, de eerste kruisdag, werd er een gebedsviering gehouden. Deze viering werd voorgegaan door diaken Marc Jacobs en muzikaal ondersteund door Avelien Vandenput. Voor de viering werd het rozenhoedje gebeden door Bernadette Frantsen. Na de viering, konden diegenen die dit wensten, de relikwie van Onze-Lieve-Vrouw van Bijstand vereren. Bij het verlaten van de kapel kregen alle aanwezigen een blauw kaarsje met het licht van Moeder Maria om mee naar huis te nemen.
De jaarlijkse grote schoonmaak gebeurt door een vaste groep vrijwilligers. Het dagelijks onderhoud en de opfrissing met een bloempje gebeurt eveneens door Marie-José Depré.

EEN KLAS VOL VERWONDERING IN DE KAPEL VAN DE GROTESTRAATzo 17 mei '26
Op dinsdag 24 april ’26 bracht juf Anneleen van de gemeenteschool samen met haar godsdienstklas een bezoek aan de kapel “O.-L.-Vr. ten Bloede” in de Grotestraat in Glabbeek. Ze schonken elk een zelfgeknutselde bloem aan moeder Maria.
De kinderen kregen er de kans om de kapel van dichtbij te ontdekken, even stil te worden en meer te leren over deze bijzondere plek in onze buurt. Een mooi en waardevol moment van kennismaking met geloof, erfgoed en verbondenheid.

19 KINDEREN VIERDEN HUN EERSTE COMMUNIE IN GLABBEEKwo 13 mei '26
19 meisjes en jongens vanuit de scholen van Glabbeek, Bunsbeek en Kapellen verzamelden op zaterdag 25 april in de tuin van de pastorie.
Sinds oktober al keken ze samen met catechiste Liesbeth uit naar de dag van hun eerste communie! Ze werkten samen aan thema’s als ‘vergeving’, ‘bidden’ en ‘naar de kerk gaan’.
De zon bleef eerst nog achter de wolken, maar dat kon hun enthousiasme niet temperen. Vandaag mochten zij voor de eerste keer ècht deelnemen aan de eucharistie.
Onder zenuwachtig gegiechel, onderweg naar de Sint-Niklaaskerk van Glabbeek, klaarde de hemel alvast een beetje op. Zo fris als het buiten was, zo warm was de ontvangst in de kerk: alle stoelen waren bezet, iedereen bracht familie en vrienden mee, om te getuigen van dit mooie moment!
Onder begeleiding van organist Dieter De Cock en catechiste Liesbeth, zongen de kinderen over Jezus en over wat geloven in onze warme gemeenschap betekent.
De boodschap die zij tijdens deze viering meekregen van priester Luc, is dat Jezus samen met ons onderweg is. Als we ons hart openzetten voor Hem, neemt Hij ons bij de hand en gaat met ons mee.
Wij kijken er naar uit om deze jonge gelovigen opnieuw te ontmoeten in onze Kerk!



















